Usuwanie azbestu
04-08-2025
Usuwanie azbestu w Gminie Międzyrzecz
Ogłoszenie Burmistrza Międzyrzecza o naborze wniosków o usunięcie wyrobów zawierających azbest z nieruchomości znajdujących się na terenie gminy Międzyrzecz w roku 2025.
Szanowni Mieszkańcy! Burmistrz Międzyrzecza informuje, że zainteresowani mieszkańcy, wyrażający chęć wymiany w roku 2025 azbestowych pokryć dachowych, lub chęć usunięcia wyrobów lub materiałów zawierających azbest ze swoich nieruchomości, mogą składać wnioski o usunięcie wyrobów i materiałów zawierających azbest w 2025 roku na formularzu wniosku, który można pobrać w Urzędzie Miejskim w Międzyrzeczu lub ze strony internetowej www.bip.miedzyrzecz.pl., w terminie do dnia 31 sierpnia 2025 r.
Wnioski wraz z załącznikami składać można w następujący sposób:
zostawiając je w biurze podawczym Urzędu Miejskiego w Międzyrzeczu, ul. Rynek 1, 66-300 Międzyrzecz
przesłać listem poleconym na adres Wydział Gospodarki Komunalnej, Urząd Miejski, ul. Rynek 1, 66-300 Międzyrzecz
Uwaga.
Prosimy zwrócić uwagę jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku, ponieważ wnioski niekompletne nie będą brane pod uwagę.
Koszt zakupu i montażu nowych pokryć dachowych oraz elementów elewacji pokrywają właściciele nieruchomości we własnym zakresie. Osoby zainteresowane programem będą partycypowały w kosztach usługi
na warunkach określonych w umowie z gminą.
na warunkach określonych w umowie z gminą.
- Źródłem finansowania przedmiotowego zadania będą środki z budżetu Gminy Międzyrzecz oraz środki własne beneficjenta końcowego - Wnioskodawcy,
z którym zostanie zawarta umowa przewidująca pokrycie do 70% kosztów przez Gminę. Pozostałą część kosztów pokrywać będzie Wnioskodawca.
Przykład 1. Właściciel złożył wniosek dotyczący ilości 1 Mg, cena jednostkowa wyniesie 1 000 zł wówczas Gmina refunduje kwotę 700 zł czyli 70% z 1 000 zł, a właściciel nieruchomości 300 zł.
- Ubiegającymi się o dofinansowanie zadania, mogą być osoby fizyczne, jednostki sektora finansów publicznych, kościoły i związki wyznaniowe, wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie mieszkaniowe, rolnicy, mali i średni przedsiębiorcy oraz pozostali właściciele nieruchomości (rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością), którzy zamierzają dokonać zmiany pokrycia dachu lub elementów elewacji oraz posiadają tytuł prawny do nieruchomości (np. budynku mieszkalnego, gospodarczego, garażu), zlokalizowanego na terenie gminy Międzyrzecz.
- Podmiot ubiegający się o usunięcie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Międzyrzecz składa jeden egzemplarz papierowej wersji wniosku z wymaganymi załącznikami. W przypadku kserokopii dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, wymagane jest oświadczenie wnioskodawcy, że kopie te są zgodne z oryginałem.
- Wnioski złożone po upływie wskazanego terminu nie podlegają procedurze oceny i będą zwracane Wnioskodawcy. Podmiotowi ubiegającemu się o dofinansowanie, którego wniosek nie został uwzględniony, nie przysługuje z tego tytułu roszczenie. Podmiot ten jednak może się starać o dofinansowanie w przypadku kolejnego naboru realizowanego przez Gminę Międzyrzecz
- Zarejestrowane, pozytywnie zweryfikowane wnioski są kwalifikowane
do realizacji. Z wniosków tych, w przypadku niewystarczających środków przeznaczonych na ten cel w budżecie, są kwalifikowane do realizacji
w pierwszej kolejności wnioski poprzedzone deklaracją wstępną
na usuwanie wyrobów zawierających azbest, a następnie wnioski wg daty wpływu do Urzędu Miejskiego w Międzyrzeczu.
- Podstawą realizacji zadania będzie zawarcie umowy cywilnoprawnej pomiędzy Wnioskodawcą, a Gminą Międzyrzecz, reprezentowaną przez Burmistrza Międzyrzecza, w której to umowie będą określone istotne postanowienia,
w tym warunek oraz terminy wpłaty i zapłaty wkładu własnego. Podstawą płatności stanowić będzie nota księgowa wystawiona właścicielowi/ Wnioskodawcy przez Burmistrza Międzyrzecza, z terminem płatności 14 dni, licząc od daty otrzymania noty. Płatności należy dokonać na wskazane w umowie konto bankowe.
- Zadanie objęte wnioskiem będzie realizowane przez uprawniony podmiot, spełniający wymogi przewidziane w przepisach prawa w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest, a wyłoniony przez Gminę Międzyrzecz zgodnie z przepisami.
- Szczegóły związane z wykonaniem robót, w szczególności terminy demontażu i zbiórki wyrobów zawierających azbest, w/w podmiot będzie uzgadniał z Wnioskodawcą, biorąc pod uwagę okres, na który będzie zawarta umowa pomiędzy Gminą a Wykonawcą.
- W przypadku stwierdzenia większej ilości wyrobów zawierających azbest niż ta zadeklarowana we wniosku konieczne będzie podpisanie aneksu do umowy, ponieważ ilość wyrobów zawierających azbest z umowy musi być tożsama z ilością na karcie przekazania odpadu.
Osoba do kontaktu: Karolina Marciniec, tel. 570 599 757.
14-05-2025
Azbest w Twoim domu, czym grozi i jak się go pozbyć? Informacje dla osób fizycznych.
Czy w Twoim domu jest azbest? Czy wiesz czym grozi jego wchłanianie? Czy wiesz co zrobić, aby go bezpiecznie usunąć? AZBEST to minerał odporny na działanie mrozu, wysokich temperatur, substancji żrących, wytrzymałych na rozciąganie i zgniatanie, jest także uważany za jedno z najgroźniejszych zanieczyszczeń na Ziemi.
1. PRZEPROWADŹ KONTROLĘ
Właściciel każdego gospodarstwa ma obowiązek skontrolować czy na jego terenie znajdują się wyroby azbestowe oraz dokonać oceny ich stanu technicznego. Wyroby zawierające azbest, zakwalifikowane do wymiany muszą być usunięte, natomiast wyroby nieuszkodzone mogą być bezpiecznie użytkowane do momentu kolejnej kontroli. Do 2032 roku wszystkie wyroby zawierające azbest muszą być usunięte.
2. PRZEPROWADŹ OCENĘ STANU TECHNICZNEGO
Informacje o stanie wyrobów azbestowych znajdujących się w Twoim gospodarstwie zamieść w arkuszu „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest”, który przechowuj razem z książką obiektu.
Arkusze do oceny i inwentaryzacji uzyskasz w swoim urzędzie gminy.
Pamiętaj, uczciwa i rzetelna inwentaryzacja jest niezbędna dla zdrowia Twojego i Twoich bliskich
Pamiętaj, uczciwa i rzetelna inwentaryzacja jest niezbędna dla zdrowia Twojego i Twoich bliskich
GDZIE W BUDYNKU MOŻE BYĆ AZBEST?
W Polsce azbest najczęściej wykorzystywano do produkcji:
- pokryć dachów: eternit i papa dachowa,
- płyt elewacyjnych,
- płyt balkonowych,
- rur do instalacji wodociągów, kanalizacyjnych,
- wentylacyjnych przewodów, kominowych przewodów.
Koniecznie sprawdź, czy azbest jest w Twoim Domu!
DLACZEGO TRZEBA USUNĄĆ AZBEST?
Azbest jest zaliczany do najgroźniejszych zanieczyszczeń na ziemi, a jego włókna są praktycznie niezniszczalne. Obecnie wiadomo, że może być szkodliwy dla zdrowia- włókna azbestowe, niewidzialne gołym okiem, wdychane z powietrzem do płuc, stanowią ryzyko poważnych chorób układu oddechowego. Produkcja, import i stosowanie wyrobów zawierających azbest są w Polsce zakazane od września 1998 roku.
JAK UCHRONIĆ SIĘ PRZED DZIAŁANIEM AZBESTU?
Azbest dobrze zabezpieczony i nieuszkodzony nie stanowi zagrożenia dla zdrowia. Jednak te wyroby azbestowe, które zostały zakwalifikowane do wymiany trzeba natychmiast usunąć. Wszystkie wyroby azbestowe muszą być usunięte do 2032 roku.
NIE USUWAJ AZBESTU SAMODZIELNIE
Jeżeli musisz usunąć wyroby azbestowe ze swojego gospodarstwa, pamiętaj, że może tego dokonać tylko specjalistyczna firma, która posiada uprawnienia, odpowiedni sprzęt i przeszkolonych. Tylko taka firma może prawidłowo usunąć azbest nie narażając na niebezpieczeństwo Ciebie, Twoich bliskich i sąsiadów.
WSPARCIE FINANSOWE
Możesz uzyskać dofinansowanie na usuwanie wyrobów azbestowych ze swojego gospodarstwa:
- Burmistrz Międzyrzecza poprzez komunikat ogłasza nabór wniosków o usunięcie wyrobów zawierających azbest i wyznacza termin ich składania (www.bip.miedzyrzecz.pl). Realizacja wniosków uzależniona jest od pozyskania na ten cel środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
- Bank Ochrony Środowiska udziela preferencyjnych, kredytów m.in. na bezpieczne usuwanie wyrobów zawierających azbest i ich unieszkodliwianie.
USUWANIE AZBESTU Z TERYTORIUM POLSKI
W 2003 r. rozpoczęto realizację rządowego projektu, którego głównym celem jest usunięcie stosowanych od wielu lat wyrobów zawierających azbest. Realizacja programu jest przewidziana na lata 2003-2032, tak aby z terenu Polski całkowicie usunąć wyroby z azbestem w sposób niezagrażający zdrowiu ludzi i środowiska.
23-04-2025
Usuwanie azbestu w gminie Międzyrzecz
Zawiadomienia o naborze wstępnych deklaracji na usuwanie wyrobów zawierających azbest w 2025 roku.
Ogłoszenie nr 1
Zawiadomienie o naborze wstępnych deklaracji na usuwanie wyrobów zawierających azbest w 2025 roku – nabór dla właścicieli gospodarstw rolnych – beneficjentów działania A1.4.1. w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
Burmistrz Międzyrzecza zaprasza właścicieli gospodarstw rolnych zainteresowanych usunięciem w 2025 roku azbestu, do złożenia wstępnej „Deklaracji uczestnictwa w zadaniu związanym z usuwaniem azbestu i wyrobów zawierających azbest”.
Deklaracje mogą składać właściciele gospodarstw rolnych – beneficjenci działania A1.4.1. 2 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, którym ARiMR wypłaciła i rozliczyła środki na realizację przedsięwzięcia w ramach inwestycji A1.4.1., będący właścicielami nieruchomości i obiektów na terenie Gminy Międzyrzecz, w zakresie zbierania, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest.
Deklaracja nie stanowi wniosku o usunięcie azbestu z terenu nieruchomości. Na tym etapie ma ona jedynie na celu zebranie informacji o zapotrzebowaniu na usuwanie azbestu oraz ilościach i wyrobach zawierających azbest, planowanych do usunięcia w 2025r. Zebrane informacje umożliwią Gminie Międzyrzecz sporządzenie wiarygodnego wniosku, do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze, który ogłosił nabór dla gmin w tym zakresie.
Deklaracje (druki dostępne będą w Urzędzie Miejskim w Międzyrzeczu na stronie internetowej www.bip.miedzyrzecz.pl oraz pod poniższym ogłoszeniem) należy składać w terminie do 30 maja 2025r. w biurze podawczym Urzędu Miejskiego, Międzyrzecz, ul. Rynek 1, 66-300 Międzyrzecz.
Szczegółowe informacje w sprawie można uzyskać w siedzibie Urzędu Miejskiego – ul. Rynek 11, pokój nr 1 lub pod nr tel. 95 742 69 93.
Ogłoszenie nr 2
Zawiadomienie o naborze wstępnych deklaracji dla mieszkańców na usuwanie wyrobów zawierających azbest w 2025 roku
Burmistrz Międzyrzecza zaprasza Mieszkańców zainteresowanych usunięciem w 2025 roku azbestu, do złożenia wstępnej „Deklaracji uczestnictwa w zadaniu związanym z usuwaniem azbestu i wyrobów zawierających azbest”.
Deklarację mogą składać mieszkańcy, będący właścicielami nieruchomości i obiektów, zlokalizowanych na terenie Gminy Międzyrzecz, w zakresie demontażu, zbierania, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest. Deklaracja nie stanowi wniosku o usunięciu azbestu z terenu nieruchomości. Na tym etapie ma ona jedynie na celu zebranie informacji o zapotrzebowaniu na usuwanie azbestu oraz ilości i wyrobach zawierających azbest, planowanych do usunięcia w 2025r.
Zebrane informacje umożliwią Gminie Międzyrzecz sporządzenie wiarygodnego wniosku, do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze, który ogłosił nabór dla gmin w tym zakresie.
Deklaracje (druki dostępne będą w Urzędzie Miejskim w Międzyrzeczu oraz na stronie internetowej www.bip.miedzyrzecz.pl oraz pod poniższym ogłoszeniem) należy składać w terminie do 8 maja 2025r. w biurze podawczym Urzędu Miejskiego, Międzyrzecz, ul. Rynek 1, 66-300 Międzyrzecz.
Szczegółowe informacje w sprawie można uzyskać w siedzibie Urzędu Miejskiego – ul. Rynek 11, pokój nr 1 lub pod nr tel. 95 742 69 93.
Gmina 













