11-03-2024
Sołeckie obchody Dnia Kobiet
Panie z sołectw naszej gminy świętowały w piątek i sobotę Dzień Kobiet. Z kwiatami i życzeniami odwiedzili je burmistrz Remigiusz Lorenz z zastępcą Tomaszem Markiewiczem.
Sołeckie obchody Dnia Kobiet odbyły się w piątek m.in. w Pniewie, Kaławie, Szumiącej, Kęszycy Leśnej, Kalsku i Świętym Wojciechu, natomiast w sobotę w Pieskach, Kursku, Gorzycy i Bukowcu. Świętujące panie odwiedzili burmistrz Remigiusz Lorenz i jego zastępca Tomasz Markiewicz, którzy wręczyli paniom kwiaty oraz złożyli im życzenia. Burmistrz zaznaczał, że są fundamentem rodziny.
- Jesteście piękne i mądre, ale przede wszystkim stanowicie ostoję rodziny i naszego życia. Życzę Paniom sukcesów zawodowych i wszystkiego najlepszego w życiu prywatnym – mówił R. Lorenz.
Zastępca burmistrza T. Markiewicz życzył paniom wysokich wygranych w totolotka. – Przez kilka godzin razem z burmistrzem składaliśmy życzenia paniom z instytucji samorządowych, szkół, przedszkoli i gminnych spółek. Życzyliśmy im wygrania miliona złotych, ale teraz ta kwota urosła do dwóch milionów euro – mówił.
Panie ze wsi Święty Wojciech, Kurska i Gorzycy razem z burmistrzem i jego zastępcą odwiedził z kwiatami i życzeniami mieszkający w Gorzycy radny Miejski Arkadiusz Madzelan, natomiast w Pniewie życzenia złożył paniom m.in. radny z tej wsi Jan Skoczylas,
11-03-2024
Życzenia i kwiaty dla Pań od burmistrza i zastępcy
Burmistrz Remigiusz Lorenz wraz z zastępcą Tomaszem Markiewiczem odwiedzili 8 marca Panie pracujące w podlegających gminie przedszkolach, szkołach podstawowych, spółkach i instytucjach. Wręczali im kwiaty i składali życzenia z okazji Dnia Kobiet.
- Wszystkim Paniom z okazji Dnia Kobiet życzę nieustającego uśmiechu, pogody ducha, miłości i wrażliwości, samych cudownych chwil, spełnienia marzeń oraz satysfakcji w życiu zawodowym i osobistym. Wszystkiego najlepszego – życzy wszystkim Mieszkankom naszej gminy burmistrz Remigiusz Lorenz
08-03-2024
Dodatkowy nabór deklaracji dla wspólnot mieszkaniowych obejmujących od 3 do 7 lokali mieszkalnych do II edycji Programu „Ciepłe Mieszkanie”
Celem naboru jest dodatkowe oszacowanie liczby wspólnot mieszkaniowych obejmujących od 3 do 7 lokali zainteresowanych udziałem w Programie oraz określenie rodzaju oczekiwanego wsparcia. Gmina Międzyrzecz w okresie od 13.12.2023 r. do 19.01.2024 r. prowadziła nabór deklaracji m.in. dla wspólnot mieszkaniowych, celem złożenia wniosku o pozyskanie dofinansowania w WFOŚiGW. Obecnie wniosek o dofinansowanie jest procedowany przez Fundusz, natomiast w związku z prośbami mieszkańców o możliwość złożenia dodatkowej deklaracji Gmina poprosiła WFOŚiGW o możliwość zmiany wniosku w tym zakresie.
W związku z powyższym deklaracje będą przyjmowane do dnia 12.03.2024 r.
Za datę złożenia deklaracji uważa się datę wpływu do Urzędu Miejskiego w Międzyrzeczu.
Druki deklaracji znajdują się w załącznikach do ogłoszenia oraz w Punkcie Informacyjnym Urzędu Miejskiego w Międzyrzeczu.
Deklarację można złożyć:
1) w okienku podawczym Urzędu Miejskiego w Międzyrzeczu, ul. Rynek 1 66-300 Międzyrzecz
2) wysłać podpisaną skanem w formie pliku pdf na adres e-mail um~@~miedzyrzecz~.~pl
3) wysłać popisaną podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym na skrzynkę epuap /d2ko9px31c/skrytka
UWAGA! Deklaracja nie stanowi wniosku o udzielenie dofinansowania.
Nabór wniosków dla beneficjentów końcowych zostanie ogłoszony po podpisaniu umowy dotacji pomiędzy Gminą Międzyrzecz a Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze. Realizacja drugiego naboru do Programu „Ciepłe Mieszkanie” nastąpi pod warunkiem otrzymania przez Gminę Międzyrzecz dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze.
CEL PROGRAMU
Program Priorytetowy „Ciepłe Mieszkanie” ma na celu poprawę jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji pyłów oraz gazów cieplarnianych, poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych (przez budynek mieszkalny wielorodzinny, dla potrzeb Programu, należy rozumieć budynek mieszkalny, w którym wydzielono więcej niż dwa lokale, w tym przynajmniej dwa samodzielne lokale mieszkalne).
Dodatkowy nabór obejmuje deklaracje dla wspólnot mieszkaniowych obejmujących od 3 do 7 lokali mieszkalnych w następującym zakresie:
1. Przedsięwzięcie obejmujące:
1) demontaż wszystkich nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe służących na potrzeby 100% powierzchni ogrzewanej w budynku oraz zakup i montaż wspólnego źródła ciepła do celów ogrzewania lub ogrzewania i ciepłej wody użytkowej (cwu) tj.:
- podłączenie do sieci ciepłowniczej wraz z przyłączem,
- pompa ciepła powietrze / woda,
- pompa ciepła powietrze / powietrze,
- gruntowa pompa ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej,
- kocioł gazowy kondensacyjny,
- kotłownia gazowa (przyłącze gazowe i instalacja wewnętrzna, kocioł gazowy kondensacyjny, opłata przyłączeniowa, dokumentacja projektowa),
- kocioł zgazowujący drewno o podwyższonym standardzie,
- kocioł na pellet drzewny o podwyższonym standardzie.
2) dodatkowo przedsięwzięcie może obejmować:
- demontaż oraz zakup i montaż nowej instalacji centralnego ogrzewania i/lub cwu (w tym kolektorów słonecznych i pompy ciepła do cwu),
- zakup i montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła
- zakup i montaż ocieplenia przegród budowlanych, okien, drzwi, drzwi/bram garażowych oddzielających przestrzeń ogrzewaną od przestrzeni nieogrzewanej lub środowiska zewnętrznego (zawiera również demontaż)
- wykonanie dokumentacji dotyczącej powyższego zakresu: audyt energetyczny, dokumentacja projektowa, ekspertyzy (ornitologiczna, chiropterologiczna).
2. Przedsięwzięcie obejmujące zakres z pkt 1 + dodatkowo zakup i montaż oraz odbiór i uruchomienie mikroinstalacji fotowoltaicznej, przy czym instalacja fotowoltaiczna dofinansowana w ramach Programu może służyć wyłącznie na potrzeby części wspólnych budynku mieszkalnego.
3. Przedsięwzięcie nieobejmujące wymiany źródeł ciepła na paliwo stałe na nowe źródło ciepła, a obejmujące:
- zakup i montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,
- zakup i montaż ocieplenia przegród budowlanych, okien, drzwi, drzwi/bram garażowych oddzielających przestrzeń ogrzewaną od przestrzeni nieogrzewanej lub środowiska zewnętrznego (zawiera również demontaż),
- wykonanie dokumentacji dotyczącej powyższego zakresu: audyt energetyczny, dokumentacja projektowa, ekspertyzy,
- zakup i montaż oraz odbiór i uruchomienie mikroinstalacji fotowoltaicznej, przy czym instalacja fotowoltaiczna dofinansowana w ramach Programu może służyć wyłącznie na potrzeby części wspólnych budynku mieszkalnego.
Uwaga: Przedsięwzięcie 3 jest możliwe do realizacji wyłącznie w przypadku, gdy w budynku wspólnoty są wymienione wszystkie nieefektywne źródła ciepła na źródła ciepła zgodne z Programem.
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA (zgodnie z załączonym rodzajem kosztów kwalifikowalnych)
Część 4 – WSPÓLNOTY MIESZKANIOWE
(w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali) obejmujące od 3 do 7 lokali mieszkalnych, w budynkach zlokalizowanych na terenie gminy.
- do 60% poniesionych kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 350.000 zł gdy przedsięwzięcie obejmuje wymianę nieefektywnych źródeł ciepła oraz kompleksową termomodernizację,
- do 60% poniesionych kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 360.000 zł gdy przedsięwzięcie obejmuje dodatkowo zakup i montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej (lub 375.000 zł w przypadku przedsięwzięcia uwzględniającego pompy ciepła),
- do 60% poniesionych kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 150.000 zł, gdy przedsięwzięcie obejmuje tylko termomodernizację bez wymiany nieefektywnych źródeł ciepła
TERMINY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘCIA:
• Rozpoczęcie przedsięwzięcia przez beneficjenta końcowego to poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) i może nastąpić nie wcześniej niż data zawarcia umowy o dofinansowanie przez beneficjenta końcowego z Gminą Międzyrzecz. Koszty poniesione wcześniej będą uznawane za niekwalifikowane.
• Zakończenie przedsięwzięcia przez beneficjenta końcowego (data wystawienia ostatniej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego lub innego dokumentu potwierdzającego wykonanie prac) oznacza rzeczowe zakończenie wszystkich prac objętych umową o dofinansowanie, pozwalające na prawidłową eksploatację zamontowanych urządzeń.
• Okres kwalifikowalności kosztów poniesionych przez beneficjentów końcowych nie może przekroczyć 31.12.2025 r.
Prosimy o zapoznanie się ze szczegółami Programu „Ciepłe Mieszkanie" na nw. stronach: Ciepłe Mieszkanie oraz Ciepłe Mieszkanie II
W razie pytań zapraszam do kontaktu z Wydziałem Rozwoju Gospodarczego Urzędu Miejskiego w Międzyrzeczu (ul. Rynek 7, pokój 202A, nr tel. 95 742 69 82, 95 742 69 84).
Załączniki do pobrania:
08-03-2024
Życzenia burmistrza dla Pań
Życzenia burmistrza Remigiusza Lorenza dla Pań z okazji Dnia Kobiet.
Wszystkim Paniom z okazji
Dnia Kobiet
życzę nieustającego uśmiechu, pogody ducha,
miłości i wrażliwości, samych cudownych chwil,
spełnienia marzeń oraz satysfakcji
w życiu zawodowym i osobistym.
Wszystkiego najlepszego!
Burmistrz Międzyrzecza Remigiusz Lorenz
08-03-2024
- Jesteście piękne i wrażliwe, ale także stanowicie fundament każdej rodziny, za co w imieniu mężczyzn gorąco Wam dziękuję – mówił R. Lorenz.
Dzień Kobiet MUTW
Studentki naszego uniwersytetu świętowały Dzień Kobiet, zorganizowany przez kolegów z jedynej międzyrzeckiej uczelni. Życzenia złożył paniom burmistrz Remigiusz Lorenz.
Słuchaczki Międzyrzeckiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku świętowały Dzień Kobiet. Obchody odbyły się w restauracji „Neo”. Organizatorzy zaprosili m.in. burmistrza Remigiusza Lorenza, który życzył paniom wszystkiego najlepszego, energii i spełnienia marzeń, po czym wraz z zastępczynią Agnieszką Śnieg wręczył im goździki.
- Jesteście piękne i wrażliwe, ale także stanowicie fundament każdej rodziny, za co w imieniu mężczyzn gorąco Wam dziękuję – mówił R. Lorenz.
Burmistrz pogratulował też organizatorom, na czele z prezesem Waldemarem Gajlewiczem.
W obchodach wzięła też udział przewodnicząca Rady Miejskiej Katarzyna Budych, jak również dyrektorka Międzyrzeckiego Ośrodka Kultury Ewelina Izdydorczyk-Lewy i kierowniczka biblioteki Krystyna Pawłowska, które współpracują z MUTW.
- Studenci i zarząd uniwersytetu bardzo aktywnie uczestniczą w życiu społecznym i artystyczno-kulturalnym naszej gminy, za co serdecznie wszystkim dziękuję – mówi burmistrz R. Lorenz.
- Studenci i zarząd uniwersytetu bardzo aktywnie uczestniczą w życiu społecznym i artystyczno-kulturalnym naszej gminy, za co serdecznie wszystkim dziękuję – mówi burmistrz R. Lorenz.
08-03-2024
Co się działo w Międzyrzeczu w kadencji 2018-20124?
Przy ulicy Krótkiej powstanie budynek wielorodzinny ze żłobkiem.
Pod koniec lutego 2024 r. burmistrz Remigiusz Lorenz i prezes Międzyrzeckiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego Krystian Grabowski podpisali porozumienie w sprawie budowy przez gminę i spółkę budynku wielorodzinnego. – Porozumienie umożliwi nam ogłoszenie przetargu na realizację tej ważnej inwestycji – zapowiada R. Lorenz.
Nowy blok wielorodzinny wybudowany zostanie przy ul. Krótkiej koło obecnej siedziby gminnej spółki mieszkaniowej MTBS. Będzie miał trzy pietra i windy. W parterze powstanie żłobek i biura, do których przeniosą się pracownicy MTBS. – Powstaną w nim 44 mieszkania o powierzchni od 30 do prawie blisko 60 metrów kwadratowych – informuje prezes MTBS.
Burmistrz podkreśla, że realizacja tego zadania jest możliwa dzięki trzem dotacjom: z Banku Gospodarstwa Krajowego, Rządowego Funduszu Wsparcia Mieszkalnictwa oraz Krajowego Planu Odbudowy.
06-03-2024
Ostrzeżenie przed spadkiem temperatury
Prognozowany jest spadek temperatury powietrza; w czwartek do około -3 stopni Celsjusza (przy gruncie do -6 stopni Celsjusza), w piątek do około -5 stopni Celsjusza (przy gruncie do około -9 stopni Celsjusza), w sobotę do około -2°C (przy gruncie do około -6 stopni Celsjusza)
Temperatura maksymalna w czwartek około 6 stopni Celsjusza, w piątek około 8 stopni Celsjusza.
06-03-2024
Zarządzenie burmistrza
Zarządzenie Nr 29/2024 r. Burmistrza Międzyrzecza z dnia 06 marca 2024 r. w sprawie powołania Komisji Konkursowej opiniującej oferty w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych finansowanych z budżetu Gminy Międzyrzecz w 2024 roku
Na podstawie art. 15 ust. 2a-2f ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 571) oraz § 13 Uchwały Nr LXXI/696/23 Rady Miejskiej w Międzyrzeczu z dnia 31 października 2023 r. w sprawie przyjęcia Programu Współpracy Gminy Międzyrzecz z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2024.
zarządzam, co następuje:
§ 1.
Powołuję Komisję Konkursową opiniującą oferty w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych finansowanych z budżetu Gminy Międzyrzecz w 2024 roku.
§ 2.
Do komisji powołuję osoby:
Milena Robaszyńska - przewodnicząca komisji,
Anna Frycz-Bielińska – członek,
Ewelina Błaszczyk – członek.
§ 3.
Regulamin postępowania Komisji Konkursowej w otwartym konkursie ofert na realizację zadań publicznych finansowanych z budżetu Gminy Międzyrzecz w 2024 roku określony został zarządzeniem Nr Z-13/2024 Burmistrza Międzyrzecza z dnia 26 stycznia 2024 r.
§ 4.
Zarządzenie obowiązuje od dnia wydania.
06-03-2024
Co się działo w Gminie Międzyrzecz w kadencji 2018-2024? Kolumbarium
Kolumbarium na cmentarzu miejskim: koszt: 700 tys. zł
W grudniu 2022 r. na cmentarzu komunalnym zakończyła się budowa kolumbarium, które składa się z trzech segmentów z komorami na 162 urny z prochami zmarłych. Burmistrz Remigiusz Lorenz podkreśla, że kolumbarium powstało z inicjatywy radnych Marii Kijak i Eugeniusza Sawińskiego. - Kremowanie zwłok jest coraz bardziej popularne w naszym kraju. Dlatego wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców. Bliscy skremowanych osób nie muszą się później martwić stanem ich grobów, gdyż o utrzymanie kolumbarium dbają służby komunalne – dodaje R. Lorenz.
Teren wokół kolumbarium utwardzono kostką, w środku wybudowano też ławeczki i zasadzono drzewa. Prace poprzedziła budowa ścieżki, łączącej obiekt z centrum cmentarza miejskiego.
05-03-2024
Co się działo w Międzyrzeczu w kadencji 2018-2024?
Razem po unijne pieniądze. Dotacje dla trzech gmin: 56 mln. 680 tys. zł
W dniu 8 października 2021 r. burmistrzowie Międzyrzecza Remigiusz Lorenz, Świebodzina Tomasz Sielicki i Sulęcina Dariusz Ejchart podpisali porozumienie w sprawie utworzenia przez te gminy Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego. – Dzięki temu możemy ubiegać się o dodatkowe dotacje z Unii Europejskiej. Stawką jest 13 milionów euro – zaznacza burmistrz Remigiusz Lorenz.
W ostatnich latach w województwie lubuskim powstało kilka Miejskich Obszarów Funkcjonalnych. Jeden z pierwszych utworzyli burmistrzowie Międzyrzecza, Świebodzina i Sulęcina, którzy 8 października 2021 r. podpisali porozumienie w tej sprawie. Później samorządy przygotowały wspólną strategię, dzięki której mogą się ubiegać o dodatkowe dotacje z Unii Europejskiej. Burmistrzowie rozmawiali o tym m.in. podczas spotkania z marszałkiem woj. lubuskiego Marcinem Jabłońskim, które odbyło się 4 stycznia 2024 r. w świebodzińskiej bibliotece.
– Razem ze Świebodzinem i Sulęcinem możemy liczyć na około 13 mln. euro, czyli 56 milionów 680 tysięcy złotych – wylicza R. Lorenz. - Dzięki tym dotacjom chcemy wybudować ścieżkę rowerową wzdłuż drogi do granic z gminą Świebodzinem. Mamy już projekt, który opracowaliśmy dzięki dotacji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w Zielonej Góry.
Lista planowanych inwestycji jest oczywiście znacznie dłuższa. Za unijne pieniądze zamierzamy między innymi zmodernizować ośrodek wypoczynkowy nad jeziorem Głębokie. Wybudować tam toaletę z przebieralnią, wyremontować drogi i zmodernizować oświetlenie, ale przede wszystkim zamontować pływające pomosty – zapowiada R. Lorenz.
Wachlarz przyszłych inwestycji uzupełniają zbiorniki wodne w parkach, dzięki którym drzewa i krzewy będą podlewane deszczówką, a także montaż magazynów energii przy gminnych instalacjach fotowoltaicznych. – Oczywiście będziemy też zabiegać o unijne dotacje w ramach konkursów ogłaszanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego. Będzie to możliwe dzięki zaangażowaniu i profesjonalizmowi pracowników kierowanego przez panią Katarzynę Szadkowską Wydziału Rozwoju Gospodarczego, którym serdecznie dziękuję – dodaje R. Lorenz.