Strona główna
Uwaga: Konsultacje społeczne
Rozpoczęły się konsultacje społeczne z mieszkańcami i organizacjami pozarządowymi dotyczące Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Międzyrzeczna lata 2021-2030. Uwagi do opracowania mieszkańcy Gminy i organizacje pozarządowe mogą przekazywać do 15 grudnia 2020 r.
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Międzyrzecz na lata 2021-2030 to dokument, w którym są zawarte najważniejsze kierunki działań w odniesieniu do problemów społecznych występujących w Gminie. Strategia będzie materiałem wyjściowym do opracowania i finansowania szczegółowych programów i projektów z zakresu polityki społecznej Gminy w latach 2021-2030.
W konsultacjach mogą wziąć udział mieszkańcy i organizacje pozarządowe prowadzące działalność na rzecz mieszkańców. Mieszkańcy mogą się wypowiedzieć na trzy sposoby. Po pierwsze: poprzez wypełnienie ankiety konsultacyjnej i przesłanie jej w wersji nieedytowalnej (plik pdf lub jpg) na adres: ops~@~miedzyrzecz~.~pl do 15 grudnia 2020r. . Po drugie: przekazując informacje i opinie podczas dyżurów telefonicznych: do 15 grudnia w godz. 12.00-14.00 pod numerem telefonu 95 742 78 27. Po trzecie: wypełnioną wersję papierowa można wrzucić do skrzynki pocztowej na budynku OPS lub pocztą na adres Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzyrzeczu, ul. Wojska Polskiego 13B.
ANKIETA KONSULTACYJNA
STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH
GMINY MIĘDZYRZECZ NA LATA 2021-2030
Szanowni Państwo,
Gmina Międzyrzecz/Ośrodek Pomocy Społecznej przystąpił do opracowania Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2021-2030. Jednym z etapów prowadzonych prac jest analiza efektów działań podejmowanych w ramach dotychczas obowiązującej Strategii.
Zebrane od Państwa informacje posłużą do opracowania nowego dokumentu, który zacznie obowiązywać od 2021 roku.
Wypełnioną ankietę należy przesłać w wersji nieedytowalnej (plik .pdf lub .jpg) na adres: ops@miedzyrzecz.pl
Licząc na współpracę, zapewniamy jednocześnie, że ankieta jest anonimowa, a wyniki będą podawane wyłącznie w formie zbiorowej.
Aby udział w konsultacjach był ważny należy wypełnić i przesłać tylko jedną ankietę.
|
Proszę odpowiedzieć na wszystkie pytania poprzez zaznaczenie wybranej odpowiedzi oraz wpisanie znaku X w poniższych tabelach.
- Jak ocenia Pan/i aktualne ogólne warunki życia mieszkańców naszej gminy?
Podpowiedź do pytania: Wybierz jedną odpowiedź
- Bardzo dobre
- Dobre
- Dostateczne
- Złe
- Nie mam zdania
- W jakim stopniu jest Pan(i) zadowolony z następujących warunków życia w Gminie? gdzie 5 = b. dobre, 4 = dobre, 3 = przeciętne, 2 = złe, 1 = b. złe
Podpowiedź do pytania: Wybierz jedną odpowiedź w każdej linijce
wyszczególnienie
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Poziom opieki społecznej
|
|
|
|
|
|
Dostęp do opieki zdrowotnej (lekarze specjaliści, ośrodki zdrowia)
|
|
|
|
|
|
Bezpieczeństwo publiczne
|
|
|
|
|
|
Warunki mieszkaniowe
|
|
|
|
|
|
Oferta edukacyjna placówek oświatowych
|
|
|
|
|
|
Dostęp do oferty kulturalnej (biblioteka, koncerty, wystawy itp.)
|
|
|
|
|
|
Organizacja czasu wolnego (koła, kluby sportowe, sport i rekreacja)
|
|
|
|
|
|
Dostęp do internetu
|
|
|
|
|
|
- Które problemy społeczne występujące na terenie Gminy Międzyrzecz Pani/Pana zdaniem wymagają szczególnej uwagi? (Można wybrać max. 3 odpowiedzi.)
Ubóstwo
|
|
Bezrobocie
|
|
Długotrwała lub ciężka choroba, niepełnosprawność
|
|
Problemy związane ze starzeniem się
|
|
Bezradność w prowadzeniu gospodarstwa domowego, zaniedbanie dzieci
|
|
Rozpad więzi rodzinnych, samotne wychowywanie dzieci
|
|
Przemoc w rodzinie
|
|
Uzależnienia (alkoholizm, narkomania)
|
|
Przestępczość
|
|
Złe warunki mieszkaniowe
|
|
Bezdomność
|
|
Bezradność życiowa
|
|
Inne, jakie?
|
- Które problemy społeczne dzieci i młodzieży, występujące na terenie Gminy Międzyrzecz, Pani/Pana zdaniem wymagają szczególnej uwagi? (Można wybrać max. 3 odpowiedzi.)
Przemoc rówieśnicza
|
|
Przemoc domowa
|
|
Uzależnienia
|
|
Choroby psychiczne/zaburzenia osobowości
|
|
Niewystarczające działania instytucji publicznych (takie jak szkoły, świetlice środowiskowe, itp.)
|
|
Niedobór zorganizowanych form spędzania wolnego czasu
|
|
Brak pozytywnych wzorców i autorytetów
|
|
Inne (jakie?)
|
- Które problemy społeczne osób z niepełnosprawnościami, występujące na terenie Gminy Międzyrzecz, Pani/Pana zdaniem wymagają szczególnej uwagi? (Można wybrać max. 3 odpowiedzi.)
Bariery architektoniczne
|
|
Problemy finansowe
|
|
Problemy natury psychologicznej
|
|
Utrudniony dostęp do placówek rehabilitacyjnych / usług opiekuńczych
|
|
Brak ofert pracy
|
|
Inne, jakie?
|
|
- Które problemy społeczne osób starszych, występujące na terenie Gminy Międzyrzecz Pani/Pana zdaniem wymagają szczególnej uwagi. (Można wybrać max. 3 odpowiedzi.)
Brak opieki ze strony rodziny
|
|
Problemy zdrowotne
|
|
Brak odpowiedniej opieki medycznej
|
|
Samotność
|
|
Brak ofert spędzania wolnego czasu
|
|
Problemy mieszkaniowe
|
|
Problemy finansowe
|
|
Inne, jakie/
|
|
- Czy Pani/Pana zdaniem istnieją w Gminie Międzyrzecz inne istotne problemy społeczne (nieujęte w tej ankiecie) wymagające priorytetowego potraktowania?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Które z podanych elementów realizacji obszaru Rodzina – najlepszym środowiskiem rozwoju uważa Pani/Pan za najważniejsze? (Można wybrać max. 5 odpowiedzi.)
Rozwój środowiskowych form wsparcia dziecka i rodziny w tym asystenta rodziny (np. świetlice środowiskowe, wychowawca podwórkowy)
|
|
Budowanie wczesnego systemu wspomagania dzieci o szczególnych potrzebach rozwojowych i emocjonalnych i edukacyjnych (np. rehabilitacja fizyczna, psychologiczna)
|
|
Wspieranie rodzin w pełnieniu funkcji opiekuńczych i wychowawczych
|
|
Podejmowanie działań pomocowych mających na celu podniesienie poziomu życia rodzin z dziećmi
|
|
Zapewnienie zastępczych form opieki nad dzieckiem oraz tworzenie warunków do ich usamodzielnienia (rodziny zastępcze, „domy dziecka”)
|
|
Realizacja programów rządowych oraz tworzenie i realizacja lokalnych programów z zakresu wspierania rodziny i rozwoju pieczy zastępczej
|
|
Podejmowanie działań na rzecz rozwoju rodzinnych form opieki zastępczej (rodziny zastępcze)
|
|
Wspieranie rodzin zastępczych w wypełnianiu funkcji opiekuńczych i wychowawczych
|
|
Podnoszenie świadomości społecznej na temat zagrożeń wynikających ze stosowania przemocy
|
|
Podejmowanie działań ograniczających zjawisko przemocy w rodzinie oraz środowisku rówieśniczym
|
|
Działania pomocowe ukierunkowane na wychodzenie rodzin z kryzysu
|
|
Realizacja programów profilaktycznych oraz promowanie prawidłowych metod wychowawczych
|
|
Promocja dobrych praktyk w zakresie działań na rzecz pomocy dziecku i rodzinie
|
|
Podnoszenie kwalifikacji i umiejętności kadr (świetlice środowiskowe, rodziny zastępcze, „domy dziecka”)
|
|
Rozwijanie bazy informacyjnej o podmiotach wspierających rodzinę
|
|
Współpraca i wymiana doświadczeń pomiędzy instytucjami i organizacjami (praca z rodziną)
|
|
- Co Pani/Pana zdaniem należy zrobić, aby przeciwdziałać negatywnym zjawiskom w realizacji powyższego obszaru?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy czuje się Pani/Pan bezpiecznie w swoim miejscu zamieszkania?
- nie
- raczej nie
- raczej tak
- tak
- Jeśli nie, to jakie są przyczyny braku bezpieczeństwa?
- zagrożenia na drodze (piractwo drogowe, nietrzeźwi kierowcy)
- słabe oświetlenie
- brak patroli policyjnych
- niewłaściwe zachowania pijących alkohol w miejscach publicznych
- częste włamania i kradzieże
- inne (jakie?)…………………………………………………………………………………………………………………………
- Które z podanych elementów realizacji obszaru Bezpieczne społeczeństwo uważa Pani/Pan za najważniejsze? (Można wybrać max. 4 odpowiedzi.)
Prowadzenie systematycznego monitoringu występujących i potencjalnych zagrożeń
|
|
Przygotowywanie i wdrażanie projektów eliminacji zagrożeń
|
|
Współdziałanie instytucji na rzecz zapobiegania zagrożeniom (służby socjalne, policja, szkoły, itp.)
|
|
Edukacja i aktywizacja w zakresie eliminowania zagrożeń
|
|
Określanie potrzeb w zakresie reagowania w sytuacjach wystąpienia różnorodnych rodzajów zagrożeń
|
|
Szacowanie i przygotowanie pomocy potrzebującym w stanach zagrożeń ich bezpieczeństwa
|
|
Tworzenie planów i procedur współdziałania dla określonych rodzajów zagrożeń zapewniających niezbędny ratunek i pomoc zagrożonym
|
|
Prowadzenie skutecznych działań interwencyjnych i ratowniczych w sytuacjach zagrożeń zdrowia i życia ludzi, mienia i środowiska
|
|
Zapewnienie warunków przetrwania i życia dla osób potrzebujących pomocy
|
|
Zapewnienie ludności ochrony i bezpieczeństwa na wypadek zagrożeń cywilizacyjnych i powodowanych przez siły natury
|
|
Budowa zintegrowanego systemu reagowania na występujące zagrożenia
|
|
Wsparcie i pomoc w przetrwaniu po doznanych stratach spowodowanych zaistniałym zdarzeniem
|
|
Tworzenie materialnego zabezpieczenia potrzeb ludzi, którzy utracili w wyniku zdarzeń warunki mieszkalne i materialne
|
|
Zapewnienie opieki i możliwości radzenia po urazach traumatycznych (pomoc psychologiczna i terapeutyczna)
|
|
- Co Pani/Pana zdaniem należy zrobić, aby przeciwdziałać negatywnym zjawiskom w realizacji powyższego obszaru?
- Które z podanych elementów realizacji obszaru Wysoka aktywność zawodowa uważa Pani/Pan za najważniejsze? (Można wybrać max. 3 odpowiedzi.)
Opracowywanie kierunków szkoleń w oparciu o analizę lokalnego rynku pracy
|
|
Pomoc w diagnozowaniu predyspozycji zawodowych bezrobotnych w ramach usług doradczych
|
|
Zwiększenie aktywności biernych zawodowo oraz innych grup, które znajdują się w niekorzystnej sytuacji na rynku pracy
|
|
Promowanie idei uczenia się przez całe życie
|
|
Kreowanie postaw przedsiębiorczych
|
|
Wsparcie finansowe, prawne i doradcze osób bezrobotnych w samozatrudnieniu
|
|
Wsparcie finansowe przedsiębiorców w tworzeniu nowych miejsc pracy
|
|
Współpraca z organizacjami pracodawców
|
|
Obejmowanie programami osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy (np. osoby
z niepełnosprawnościami, osoby starsze)
|
|
Pozyskiwanie dodatkowych środków na realizację projektów
|
|
- Co Pani/Pana zdaniem należy zrobić, aby przeciwdziałać negatywnym zjawiskom w realizacji powyższego obszaru?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Które z podanych elementów realizacji obszaru Troska o kondycję zdrowotną uważa Pani/Pan za najważniejsze? (Można wybrać max. 3 odpowiedzi.)
Realizacja programów profilaktycznych oraz działań edukacyjnych w zakresie zdrowia
|
|
Realizacja kampanii społecznych wzmacniających odpowiedzialność za swoje zdrowie
|
|
Wspieranie działań zachęcających mieszkańców do aktywnego spędzania wolnego czasu
|
|
Rozwój środowiskowych form wsparcia seniora
|
|
Wspieranie rozwoju lecznictwa odwykowego
|
|
Wykorzystanie potencjału organizacji pozarządowych działających na rzecz rozwiązywania problemów społecznych i rodzinnych związanych z uzależnieniami (kluby AA, pomoc rodzinom osób uzależnionych)
|
|
Działania edukacyjne skierowane do pracowników ochrony zdrowia
|
|
- Co Pani/Pana zdaniem należy zrobić, aby przeciwdziałać negatywnym zjawiskom w realizacji powyższego obszaru?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Które z podanych elementów realizacji obszaru Przyjazna polityka mieszkaniowa i przeciwdziałanie bezdomności uważa Pani/Pan za najważniejsze?
Prosimy o wpisanie znaku X w odpowiednie pola w poniższej tabeli. Można wybrać max. 3 odpowiedzi.
Budowa gminnych lokali mieszkalnych
|
|
Pozyskiwanie lokali socjalnych
|
|
Racjonalne wykorzystanie gminnego zasobu mieszkaniowego
|
|
Dodatki mieszkaniowe
|
|
Obniżka czynszu najmu lokali mieszkalnych
|
|
Ułatwienie spłaty zadłużenia
|
|
- Co Pani/Pana zdaniem należy zrobić, aby przeciwdziałać negatywnym zjawiskom w realizacji powyższego obszaru?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Które z podanych elementów realizacji obszaru Wysoki poziom świadomości i aktywności społecznej mieszkańców w każdym wieku uważa Pani/Pan za najważniejsze? (Można wybrać max. 3 odpowiedzi.)
Współpraca różnych środowisk na rzecz rozwoju społecznego
|
|
Promowanie edukacji i aktywności społecznej
|
|
Podtrzymywanie i upowszechnianie tożsamości narodowej i lokalnej
|
|
Poszerzanie możliwości kształcenia dorosłych
|
|
Finansowanie rozwoju kształcenia ustawicznego adekwatne do lokalnych potrzeb (zmiana zawodu)
|
|
Rozwój współpracy osób i instytucji na rzecz edukacji społecznej i aktywności lokalnej
|
|
Kształtowanie odpowiedzialności społecznej w obszarze funkcjonowania osób niepełnosprawnych i starszych (wrażliwość społeczna)
|
|
Rozwój działań na rzecz integracji międzypokoleniowej
|
|
- Co Pani/Pana zdaniem należy zrobić, aby przeciwdziałać negatywnym zjawiskom w realizacji powyższego obszaru?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...…………………………………………………………
- Które z podanych elementów realizacji obszaru Skuteczny system społecznego wsparcia oraz integracja środowiska lokalnego uważa Pani/Pan za najważniejsze? (Można wybrać max. 3 odpowiedzi.)
Pomoc w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb bytowych
|
|
Pomoc w zapewnieniu środków na leki i leczenie
|
|
Pomoc w zapewnieniu opieki społecznej
|
|
Zbieranie informacji nt. sytuacji i potrzeb osób z niepełnosprawnościami
|
|
Likwidacja barier architektonicznych, transportowych, technicznych, cyfrowych i w komunikowaniu się
|
|
Przeciwdziałanie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu osób z niepełnosprawnościami
|
|
Aktywizacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnościami
|
|
Integracja społeczna osób z niepełnosprawnościami
|
|
Opracowanie i realizacja gminnego standardu wychodzenia z bezdomności
|
|
Rozwój infrastruktury umożliwiającej czasowy pobyt osobom bezdomnym i pomoc
w odzyskiwaniu samodzielności życiowej (noclegownie, schroniska dla bezdomnych)
|
|
Wspieranie zatrudnienia socjalnego (np. praca dla osób z niepełnosprawnościami, osób wychodzących z bezdomności)
|
|
Wspieranie różnych form aktywności seniorów
|
|
Rozwijanie i promowanie oferty kulturalnej, oświatowej i rozrywkowej dla osób starszych
|
|
Działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa osobistego i socjalnego osób starszych
|
|
Integracja cudzoziemców
|
|
Działania zmierzające do ograniczenia wszelkich form dyskryminacji
|
|
- Co Pani/Pana zdaniem należy zrobić, aby przeciwdziałać negatywnym zjawiskom w realizacji powyższego obszaru?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………